Thursday 30 November 2017

COMPUTER NETWORKING ( CONT 1)


Type of Networking Architecture



1) Client/server networks
pelanggan / pelayan adalah hubungan program dimana satu program (pelanggan) meminta perkhidmatan atau sumber dari program lain (pelayan) Walaupun model klien / pelayan boleh digunakan oleh program dalam satu komputer, ia adalah konsep yang lebih penting untuk rangkaian . Dalam kes ini, klien mewujudkan sambungan kepada pelayan melalui rangkaian kawasan tempatan (LAN) atau rangkaian kawasan luas (WAN), seperti Internet. Sebaik sahaja pelayan telah memenuhi permintaan klien, sambungan ditamatkan. Pelayar web anda adalah program klien yang telah meminta perkhidmatan daripada pelayan; sebenarnya, perkhidmatan dan resipi pelayan yang disediakan adalah penyampaian halaman Web ini.

2) Peer to Peer
pengkomputeran atau rangkaian adalah senibina aplikasi yang diedarkan yang memisahkan tugas atau beban kerja antara rakan sebaya. Rakan seperjuangan adalah peserta istimewa dalam aplikasi ini. Mereka dikatakan membentuk rangkaian nod peer-to-peer. Rakan-rakan membuat sebahagian daripada sumber mereka, seperti kuasa pemprosesan, penyimpanan cakera atau lebar jalur rangkaian, secara langsung tersedia kepada peserta jaringan yang lain, tanpa memerlukan koordinasi pusat oleh pelayan atau tuan rumah yang stabil. Rakan-rakan adalah kedua-dua pembekal dan pengguna sumber daya, berbeza dengan model pelayan klien tradisional di mana penggunaan dan pembekalan sumber dibahagikan. Sistem P2P kolaboratif yang sedang berkembang melampaui era rakan sebaya yang melakukan perkara yang sama semasa berkongsi sumber dan mencari rakan sebaya yang boleh membawa sumber dan keupayaan unik kepada komuniti maya dengan itu memperkasakannya untuk melibatkan diri dalam tugas yang lebih besar di luar yang dapat dicapai oleh rakan sebaya masing-masing, namun itu memberi manfaat kepada semua rakan sebaya.



Network Topology
Network Topology bermaksud corak susunatur pelbagai elemen yang terdapat di dalam rangkaian komputer. topology boleh bersifat logikal atau fizikal. Topology logikal berkaitan dengan pemindahan data secara logik manakala topoly fizikal berkaitan dengan rekabentuk fizikal rangkaian termasuklah lokasi dan pemasangan peranti dan kabel.

Antara contoh network topology ialah seperti berikut; liner bus, ring / star- wired, tree / hybrid dan mesh




         Jenis- jenis network topology

1- Linear Bus
Merupakan kedua-dua rangkaian tanpa had mesti ditamatkan dengam terminator. penyambung barel boleh digunakan untuk mengambangkannya. Rangkaian terdiri daripada hanya satu saluran kabel yang menggunakan kabel BNC. Komputer yang ingin disambungkan ke rangkaian boleh menghubunkan dirinya dengan mantap Ethernetnya di sepanjang kabel. Bus Linear merangkumi susun atur yang umum. Kabel utama menghubungkan setiap nod, ke satu saluran untuk mengakses komputer dengan hujung-hujung. Setaip nod disambungkan ke dua nod lain, kecuali enjin pada satu hujung kabel, yang setiap nod hanya disambungkan kepada satu sama lain. Topology ini sering dijumpai dalam sistem klien/pelayan, dimana salah satu mesin rangkaian berfungdi sebagai Server Fail, yang bermaksud bahawa mesin hanya ditujukan untuk pengedaran data dan biasanya tidak digunakan untuk pemprosesan maklumat. Rangkaian Bas pemasangan adalah sangat mudah, murah dan terdiri daripada maksimum 5-7 komputer. kesukaran yang sering dihadapi adalah kemungkina pelanggaran kerana mekanisma itu adalah rangkaian yang agak mudah dan jika satu nod dipecahkan maka akan mengganggu keseluruhan prestasi dan trafik rangkaian.





                      Jenis Linear Bus









































































No comments:

Post a Comment

Pergi Pada DIA

puisi yang kau lakar halus berbisik pada tuhan yang cipta suka dan sedih tuang jangan sampai melimpah kau hirup j...