Friday 15 December 2017

CONNECTING A NETWORK (part 2)

Assalamualaikum

Hari ni saya nk post tentang Connecting to a Network (part 2)

Teruskan membaca ye☺☺

PENGENALAN

  • Wireless signal /Isyarat isyarat wayarles (radio) digunakan untuk menghantar data melalui gelombang udara antara peranti, dan bukannya kabel fizikal.


  • Teknologi tanpa wayer umumnya digunakan untuk peralatan IT mudah alih. Ia merangkumi telefon selular, pembantu digital peribadi (PDA), dan rangkaian tanpa wayar.


  • Contoh-contoh teknologi tanpa wayar: unit GPS, pembuka pintu garaj dan atau pintu garaj,tikus komputer tanpa wayar dan papan kekunci,televisyen satelit dan telefon tanpa wayar.

Contoh-contoh Teknologi wireless


KEGUNAAN TEKNOLOGI TANPA WAYER (TECHNOLOGY WIRELESS)


  • Pengguna mudah alih boleh menggunakan telefon bimbit mereka untuk mengakses e-mel di mana-mana dan bila-bila masa

  • Pelancong dengan komputer mudah alih boleh menyambung ke Internet melalui stesen pangkalan yang dipasang di lapangan terbang, stesen keretapi, dan lokasi awam lain.

  • Di rumah, pengguna boleh menyambungkan peranti pada desktop mereka untuk menyegerakkan data dan memindahkan fail.

JENIS-JENIS TEKNOLOGI TANPA WAYER (TECHNOLOGY WIRELESS)


  • Wireless wide area networks (WWANs)
  • Wireless metropolitan area networks (WMANs)
  • Wireless local area networks (WLANs)
  • Wireless personal area networks (WPANs)
TEKNOLOGI TANPA WAYER (WIRELESS TECHNOLOGY)

Infra red
Bluetooth
Wifi
Wimax
Wlans - wireless Local area Network
Zigbee Technologies
Broadband Wireless

Teknologi Wlans 

WiFi biasanya dipanggil sebagai LAN wayarles, ia adalah salah satu rangkaian di mana gelombang radio frekuensi tinggi diperlukan untuk penghantaran data dari satu tempat ke tempat lain. WiFi beroperasi pada beberapa ratus kaki di antara dua tempat penghantaran data. Teknologi ini hanya berfungsi pada isyarat radio frekuensi tinggi. Jika tidak, ia tidak berfungsi dengan betul. Kini teknologi ini digunakan sebagai rangkaian pejabat atau rumah dan di banyak peranti elektronik. LAN tanpa wayar atau WiFi dibahagikan kepada tiga bahagian utama di mana keseluruhannya berfungsi dan semua aplikasinya juga bergantung kepada bahagian-bahagian ini iaitu mod infrastruktur, rangkaian ad hoc dan rangkaian bercampur



Teknologi Wimax


Salah satu teknologi wayarles penting teknologi lain hadir yang dipanggil teknologi Wimax. Ia ditakrifkan sebagai satu jenis teknologi rangkaian wayarles yang diperlukan untuk menghantar maklumat dalam bentuk gelombang mikro melalui pelbagai jenis kaedah rangkaian tanpa wayar dari titik ke titik atau akses multi point ke atas peranti yang bersifat mudah alih. Teknologi Wimax dikategorikan kepada dua jenis iaitu Fixed Wimax dan Wimax mudah alih.


Teknologi Bluetooth


  • Jenis teknologi tanpa wayar lain yang penting ialah teknologi Bluetooth yang digunakan untuk menghantar data dari satu peranti ke peranti lain dengan bantuan teknologi telefon mudah alih.

  • Bluetooth adalah spesifikasi industri untuk rangkaian kawasan peribadi tanpa wayar (PAN).
  • Direka untuk jarak yang sangat pendek <10 m
  • Sambungkan dan bertukar-tukar maklumat antara peranti seperti telefon bimbit, komputer riba, PC, pencetak, kamera digital dan konsol permainan video di atas kekerapan frekuensi radio jarak jauh yang tidak selamat dan bebas di seluruh dunia

  • Mempercepat data hingga 3Mbps


Teknologi Wifi

WiFi biasanya dipanggil sebagai LAN wayarles, ia adalah salah satu rangkaian di mana gelombang radio frekuensi tinggi diperlukan untuk penghantaran data dari satu tempat ke tempat lain. WiFi beroperasi pada beberapa ratus kaki di antara dua tempat penghantaran data. Teknologi ini hanya berfungsi pada isyarat radio frekuensi tinggi. Jika tidak, ia tidak berfungsi dengan betul. Kini teknologi ini digunakan sebagai rangkaian pejabat atau rumah dan di banyak peranti elektronik. LAN tanpa wayar atau WiFi dibahagikan kepada tiga bahagian utama di mana keseluruhannya berfungsi dan semua aplikasinya juga bergantung kepada bahagian-bahagian ini iaitu mod infrastruktur, rangkaian ad hoc dan rangkaian bercampur.
Broadband Wireless
  • Akses tanpawayar jalur lebar adalah teknologi yang bertujuan menyediakan akses tanpa wayar berkelajuan tinggi ke kawasan yang luas dari peranti seperti komputer peribadi ke rangkaian data.

  • Akses tanpa wayar jalur lebar adalah teknologi yang bertujuan menyediakan akses tanpa wayar
  • berkelajuan tinggi ke kawasan yang luas dari peranti seperti komputer peribadi ke rangkaian data.

MOBILE PHONE 1G, 2G, 3G, 4G
  • 1 G : is short for first-generation wireless telephonetechnology. This generation of phones and networks is represented by thebrick-sized analog phones introduced in the 1980’s. Subsequent numbers refer tonewer and upcoming technology.
  • Telefon 2G menggunakan rangkaian digital. Melangkah semua digital yang di benarkan untuk pengenalan perkhidmatan data digital sepert SMS dan MMS
  • 3G dilihat lebih sebagai pre4G dan bukan standardnya sendiri. Keuntungan rangkaian 3G mempunyai lebih daripada 2G rangkaian adalah kelajuan. Rangkaian 3G dibina untuk menangani keperluan pengguna tanpa wayar hari ini. Rangkaian wayarles standard ini meningkatkan kelajuan pelayaran internet, pemesejan gambar dan video, dan penggunaan GPS genggam
  • 4G (AKA Beyond 3G) adalah seperti
generasi lain kerana kelebihannya  
terletak pada peningkatan kelajuan 
yang dijanjikan dalam penghantaran 
data. Pada masa ini tiada definisi rasmi 
untuk 4G, tetapi ada objektif. Salah satu  
tujuan ini adalah untuk 4G menjadi sistem
berasaskan IP sepenuhnya, sama seperti
rangkaian komputer moden. Kelajuan  
yang sepatutnya untuk 4G akan berada 
di antara 100 Mbit / s dan 1 Gbit / s.

No comments:

Post a Comment

Pergi Pada DIA

puisi yang kau lakar halus berbisik pada tuhan yang cipta suka dan sedih tuang jangan sampai melimpah kau hirup j...